24,6% neue BEV-Busse

159 / 5.00024.6% of new city/public service buses >8t in Germany had a battery-electric drive. Photo: BYD, Ebusco, Schreiber, VDL; Montage: omnibus.news

In connection with the discussion surrounding the funding of electric buses, omnibus.news is repeatedly receiving emails asking about the share of electric buses in new registrations. This figure is also available today on omnibus.news: In 2024, a total of 2,584 new Class I city/regular-service buses >8t were registered in Germany. 638 of these had battery-electric drive systems, meaning the share of BEVs in new registrations in 2024 in the Class I city/regular-service bus segment was 24.6 percent.
To better understand this share, it is essential to look at the same period last year. Here, too, omnibus.news has already provided the relevant figures in various reports throughout the year – as it has done repeatedly in recent years: In 2023, a total of 3,125 units were newly registered in Germany in the Class I city/regular-service bus segment and >8t. The statistics show a decline, or rather a minus, of 18.6 percent in a direct year-on-year comparison between 2024 and 2023. What about the share of new electric buses? In 2023, 735 new electric buses under 8t were newly registered. Their share thus accounted for 24.0 percent in 2023.
Who leads the ranking in 2024? Congratulations! The Daimler Buses star shone more than ever last year! The eCitaro leads by a clear margin over its rivals in second and third place. Of the new registrations >8t, the eCitaro accounts for 323 units in Germany. No other manufacturer in the ranking was able to register new electric buses in a triple-digit range. The number becomes even more impressive when you consider all BEV buses with a star in the KBA statistics, and thus those weighing 3.5t or more: 379 vehicles with battery-electric drive have a star on the front… (DVVMediaGroup/KBA/omnibus.news/Sr)

24,6% der neuen Stadt-/Linienbusse >8t in Deutschland hatten einen batterieelektrischen Antrieb. Foto: Foto: BYD, Ebusco, Schreiber, VDL; Montage: omnibus.news

Im Zusammenhang mit der Diskussion um die Förderung von Elektrobussen erreichen omnibus.news immer wieder E-Mails, die nach dem Anteil an Elektrobusse bei den Neuzulassungen fragen. Auch diese Zahl gibt es heute auf omnibus.news: In Deutschland wurden in 2024 insgesamt 2.584 neue Stadt-/Linienbusse der Klasse I >8t zugelassen. 638 davon hatten einen batterieelektrischen Antrieb, der Anteil der BEV bei den Neuzulassungen in 2024 im Segment der Stadt-/Linienbusse nach Klasse I betrug damit 24,6 Prozent. Um den Anteil besser einordnen zu können, ist ein Blick auf den Vorjahreszeitraum unerlässlich.

Auch hier hat omnibus.news schon – wie in den letzten Jahren immer wieder – die entsprechenden Zahlen im Laufe des Jahres in verschiedenen Meldungen geliefert: Im Jahr 2023 wurden in Deutschland im Segment der Stadt-/Linienbusse nach Klasse I und >8t insgesamt 3.125 Einheiten neu angemeldet. Die Statistik weist im direkten Jahresvergleich 2024 zu 2023 einen Rückgang bzw. ein  Minus von 18,6 Prozent aus. Wie sieht es mit dem Anteil der neuen Elektrobusse aus? Im Jahr 2023 wurden 735 neue Elektrobusse <8t neu zugelassen. Deren Anteil machte im Jahr 2023 somit 24,0 Prozent aus.

Wer führt das Ranking im Jahr 2024 an? Herzlichen Glückwunsch, der Stern von Daimler Buses glänzte im letzten Jahr mehr denn je! Der eCitaro führt mit deutlichem Abstand zu den Verfolgern auf Platz 2 und 3. Bei Neuzulassungen >8t kommt der eCitaro in Deutschland auf 323 Einheiten. Kein anderer Hersteller im Ranking konnte Elektrobusse in einer dreistelligen Größenordnung neu zulassen. Die Zahl wird noch beeindruckender, wenn man alle BEV-Busse mit Stern in der KBA-Statistik und somit ab 3,5t berücksichtigt: 379 Fahrzeuge mit batterieelektrischem Antrieb haben einen Stern in der Front… (DVVMediaGroup/KBA/omnibus.news/Sr)

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